Ny kampagne fra Spillemyndigheden skal huske unge under 18 år på konsekvenser ved spil om penge
For første gang lancerer Spillemyndigheden en landsdækkende indsats målrettet unge under 18 år, der sætter fokus på konsekvenserne forbundet med spil om penge. Baggrunden er blandt andet, at det er nødvendigt at sætte ind tidligt, på trods af at de fleste typer af pengespil kun er tilladt for voksne over 18 år.
Langt de fleste typer af spil om penge er kun tilladt for voksne over 18 år. Alligevel viser en undersøgelse fra Spillemyndigheden, at 15 pct. af unge mellem 15-17 år har spillet om penge online det seneste år. Derudover viser en tydelig tendens i henvendelser til Spillemyndighedens hjælpelinje StopSpillet, at langt de fleste personer med spilproblemer får deres spildebut, før de fylder 25 år.
For at sætte fokus på de potentielle negative konsekvenser, det kan medføre at spille om penge, lancerer Spillemyndigheden nu en national indsats, der for første gang direkte er målrettet unge under 18 år.
”Unge under 18 år i Danmark finder veje til at spille om penge fx via venner eller familie eller via online-spilsider uden dansk licens. Vi ved, at jo yngre man er, når man får sin spildebut, jo større chance er der for, at man senere udvikler et spilproblem. Derfor sætter vi nu for første gang direkte ind mod unge under 18 år, og vi gør det på en ny, kreativ måde, der vender det hele på hovedet. Dét kræver det, hvis vi skal huske de unge på risikoen ved pengespil og ikke mindst, at huset altid vinder i længden; pengespil er ikke en vej til hurtige og nemme penge,” siger Anders Dorph, direktør i Spillemyndigheden.
Omdrejningspunktet i den nye indsats er en fiktiv karakter, ”Den enarmede tyveknægt”, der fungerer som en analogi på spilafhængighed.
Som en del af indsatsen følger man karakteren gennem små videoer og posts på YouTube og Instagram og oplever, hvordan den svindler og snyder sig frem til at lokke unge ind i pengespil. Selvom emnet er alvorligt, er indholdet præget af humor og ironi, som ifølge Anders Dorph er et strategisk valg for at trænge igennem til de unge.
”Alvoren om spilafhængighed må ikke nedtones. Men det betyder ikke, at vi skal komme med løftede pegefingre mod de unge under 18 år. Vi har valgt en ny tilgang i denne indsats, hvor vi forsøger at åbne de unges øjne gennem humor og ironi på deres præmisser, så vi vækker deres nysgerrighed, får dem engageret og til at forholde sig til spil om penge uden at stigmatisere og skabe frygt,” siger Anders Dorph.
En ufarlig social aktivitet bliver farlig
I forbindelse med udviklingen af indsatsen er det ifølge Anders Dorph blevet tydeligt, hvordan spil om penge er blevet en social aktivitet blandt unge. Det er medvirkende til, at mange unge glemmer de potentielle konsekvenser, som pengespil kan have.
”Danske unge er reflekterede og oplyste, og mange ved godt, hvordan spil om penge kan tage overhånd og udvikle sig til spilafhængighed og efterfølgende betyde, at man ender i ensomhed, gæld eller andre personlige udfordringer. Men vi ved også, at pengespil i dag i langt højere grad end tidligere er en social aktivitet blandt unge, som spiller om penge i undervisningen, frikvarteret eller derhjemme sammen med vennerne. I det sociale rum kan det hurtigt virke ufarligt at spille om penge, og det er præcis derfor, at vi med ”Den enarmede tyveknægt” vil huske de unge på de potentielle negative konsekvenser,” siger Anders Dorph.
”Den enarmede tyveknægt” spilles af David Minerba, der har en stor følgerskare på sociale medier og stort kendskab i målgruppen. Komiker Martin Høgsted har været med i produktionen af indholdet som instruktør. ”Den enarmede tyveknægt” har sin egen profil på YouTube og Instragram, hvor det er muligt at følge karakteren, se indholdet og interagere med det. Som en del af den større indsats vil Spillemyndigheden også aktivere influencersamarbejder for at brede budskaberne ud.
For nylig lancerede Spillemyndigheden en ny vidensplatform, StyrPåSpillet, der samler information om pengespil og spilafhængighed ét sted, hvor blandt andet forældre kan søge information og få råd til at indgå dialog med deres børn om pengespil.
Den nye vidensplatform og den landsdækkende kampagne er en del af indsatsen mod spilafhængighed, som Folketinget har afsat 30 mio. kr. til fra 2023-2025. Samlet set skal initiativerne styrke informationsindsatsen til og om børn og unges spilafhængighed.