Ny praksis - certificering inden udstedelse af tilladelse
Den 1. december 2015
I forbindelse med åbningen af det danske spilmarked i januar 2012 og behandling af ansøgninger i slutningen af 2011, havde Spillemyndigheden en meget tidsbegrænset periode til sagsbehandlingen. Samtidig havde branchen tilsvarende kort tid til at sikre, at deres systemer var i overensstemmelse med certificeringskravene. Der var et fælles ønske om at åbne markedet i januar 2012, hvorfor flere spiludbydere var presset til at søge, hvis man ville være med fra starten.
Der blev derfor udstedt midlertidige tilladelser med en gyldighedsperiode på et år. Disse tilladelser indeholdt vilkår, som skulle opfyldes for at kunne blive vekslet til en femårig tilladelse. Vilkårene omhandlede blandt andet udsættelse af fristen for opfyldelse af kravene om certificering af spilsystemet.
Denne praksis blev videreført for ikke at stille efterfølgende ansøgere anderledes end de tilladelsesindehavere, der allerede var på det danske marked fra 1. januar 2012.
Det danske online spilmarked er modnet i løbet af de sidste fire år, og kravene til certificering af spilsystemet er nu kendte i branchen og af testvirksomhederne, som efterprøver disse.
Spillemyndigheden har vurderet, at den særlige situation i 2011 ikke længere er til stede, hvorfor tiden er inde til at indføre den praksis, som loven og tilhørende bekendtgørelser oprindeligt lagde op til.
Spiludbydere, som ansøger om en tilladelse til onlinekasino, online væddemål og landbaseret væddemål efter 1. januar 2016, skal opfylde kravene om certificering af spilsystemet inden udstedelse af tilladelse.