Årsredegørelse 2020
Alle tilladelsesindehavere af væddemål og onlinekasino, som har haft tilladelse i perioden fra 1. januar 2020 til 31. december 2020, skal sende en årsredegørelse.
Fremsendelse af årsredegørelsen for 2020 skal igen i år indsendes via et spørgeskema. Spørgeskemaet skal udfyldes på én gang, hvorfor det er en god idé, at have alle nedenstående oplysninger klar, inden man begynder at udfylde skemaet. Før I kan udfylde skemaet, vil I modtage et link med dertilhørende kode.
For tilladelsesindehavere, hvor 2020 har været det første år, hvor der er udbudt spil, skal der i stedet indsendes en rapport for det første års udbud af spil, som skal afleveres senest 14 måneder efter, at tilladelsen er taget i brug.
Såfremt der er tale om en fornyelse af en tilladelse, skal denne betragtes som en ny tilladelse. Det vil sige, at betingelser for det første år, hvor der er sket et udbud af spil, atter skal opfyldes, herunder krav om rapport ét år efter tilladelsen er taget i brug, jf. lov om spil § 43, stk. 1.
Årsredegørelsen skal være Spillemyndigheden i hænde senest den 31. maj 2021.
Hvad skal årsredegørelserne indeholde?
Årsredegørelsen skal indeholde: Virksomhedens nøgletal og en beretning om, hvordan tilladelsesindehaveren har efterlevet lovens krav. Redegørelsen skal alene vedrøre udbuddet af spil på det danske marked i 2020, medmindre andet er angivet nedenfor.
Hvis I har tilladelse til at udbyde spil i Grønland, skal årsredegørelsen også omfatte dette spiludbud. Det betyder at alle tal skal inkludere Grønland, også i de tilfælde hvor der yderligere spørges om Grønland specifikt.
Spillemyndighedens brug af årsredegørelserne
En manglende udarbejdelse af årsredegørelsen betragtes som en grov overtrædelse af spilleloven og kan medføre, at tilladelsen tilbagekaldes i medfør af spillelovens § 44, stk. 1, nr. 1.
Årsredegørelserne gennemgås nøje af Spillemyndigheden i tilsynsøjemed.
Tavshedspligt
Spillemyndigheden er underlagt en særlige tavshedspligt efter skatteforvaltningsloven § 17, stk. 1, 1. pkt. Der vil derfor ikke blive videregivet oplysninger, som kan henføres til en bestemt fysisk eller juridisk person, og som vedrører den pågældendes økonomiske, erhvervsmæssige eller privatlivet tilhørende forhold.
Instruktion til Survey
Denne Survey har til formål at indsamle alle informationer vedrørende årsredegørelse 2020.
VIGTIGT: Surveyen besvares af én omgang. Alle spørgsmål skal udfyldes. I tilfælde af at svaret er "ingen", skriv da 0.
Det er muligt at bevæge sig frem og tilbage i Surveyen, som det ønskes.
Alle beløb skal opgøres i danske kroner. Udenlandsk valuta skal omregnes efter valutakurser fra Danmarks Nationalbank.
Tal skal være i hele tal uden decimaler og uden tusindtalsseperatorer. Fx indsættes 1.458,4 kr. som 1458 kr.
OBS: Såfremt I kun har tilladelse til enten at udbyde onlinekasino, væddemål eller udelukkende udbyder landbaseret væddemål, vil surveyen springe de punkter over, som ikke har relevans for jer. Dette er ikke en fejl.
Spørgsmål i årsredegørelsen 2020
Tilladelsesindehavers informationer:
Tilladelsesindehaver _________________
Kontaktperson for årsredegørelsen _________________
Kontaktpersonens mailadresse _________________
Kontaktpersonens telefonnummer _________________
Har I tilladelse til at udbyde onlinekasino?
□ Ja
□ Nej
Har I tilladelse til at udbyde væddemål?
□ Ja
□ Nej
Udbyder I landbaseret væddemål?
□ Ja
□ Nej
Udbyder I udelukkende landbaseret væddemål?
□ Ja
□ Nej
Udbyder I spil i Grønland?
□ Ja
□ Nej
1. Statistik – Onlinekasino
1.1. Angiv antallet af registrerede spillere, oprettet i 2020, fordelt på alder og køn:
Mænd:
18-25 år _________________
26-35 år _________________
36-45 år _________________
46-55 år _________________
56-65 år _________________
66-75 år _________________
76 + år _________________
Kvinder:
18-25 år _________________
26-35 år _________________
36-45 år _________________
46-55 år _________________
56-65 år _________________
66-75 år _________________
76 + år _________________
1.2. Angiv antallet af registrerede aktive spillere i alt i 2020 fordelt på alder og køn:
Mænd:
18-25 år _________________
26-35 år _________________
36-45 år _________________
46-55 år _________________
56-65 år _________________
66-75 år _________________
76 + år _________________
Kvinder:
18-25 år _________________
26-35 år _________________
36-45 år _________________
46-55 år _________________
56-65 år _________________
66-75 år _________________
76 + år _________________
2. Statistik – Væddemål
2.1. Angiv antallet af registrerede spillere, oprettet i 2020, fordelt på alder og køn:
Mænd:
18-25 år _________________
26-35 år _________________
36-45 år _________________
46-55 år _________________
56-65 år _________________
66-75 år _________________
76 + år _________________
Kvinder:
18-25 år _________________
26-35 år _________________
36-45 år _________________
46-55 år _________________
56-65 år _________________
66-75 år _________________
76 + år _________________
2.2. Angiv antallet af registrerede aktive spillere i alt i 2020 fordelt på alder og køn:
Mænd:
18-25 år _________________
26-35 år _________________
36-45 år _________________
46-55 år _________________
56-65 år _________________
66-75 år _________________
76 + år _________________
Kvinder:
18-25 år _________________
26-35 år _________________
36-45 år _________________
46-55 år _________________
56-65 år _________________
66-75 år _________________
76 + år _________________
3. Statistik – Grønland
3.1. Angiv antallet af registrerede spillere i Grønland, oprettet i 2020, fordelt på alder og køn:
Mænd:
18-25 år _________________
26-35 år _________________
36-45 år _________________
46-55 år _________________
56-65 år _________________
66-75 år _________________
76 + år _________________
Kvinder:
18-25 år _________________
26-35 år _________________
36-45 år _________________
46-55 år _________________
56-65 år _________________
66-75 år _________________
76 + år _________________
3.2. Angiv antallet af registrerede aktive spillere i alt i 2020 i Grønland fordelt på alder og køn:
Mænd:
18-25 år _________________
26-35 år _________________
36-45 år _________________
46-55 år _________________
56-65 år _________________
66-75 år _________________
76 + år _________________
Kvinder:
18-25 år _________________
26-35 år _________________
36-45 år _________________
46-55 år _________________
56-65 år _________________
66-75 år _________________
76 + år _________________
4. Økonomiske nøgletal – Onlinekasino
4.1. Økonomiske nøgletal - Indtægter
Alle beløb skal opgives i danske kroner (DKK).
Hvis I har tilladelse til både onlinekasino og væddemål og der er økonomiske nøgletal som I ikke deler op mellem de to markeder, bedes I venligst angive et estimat for hvert marked.
Indbetalinger _________________
Indbetalinger er den totale sum penge spillere har betalt ind til deres spilkonto.
Indskud _________________
Indskud er defineret som summen af de indsatser, der er placeret på spil. Bonusser er inkluderet i indskud. Indskud fra kommissionsspil skal ikke inkluderes.
Gevinst _________________
Gevinster er den totale sum penge spillere har vundet fra spil. Gevinster fra kommissionsspil skal ikke inkluderes.
Kommission _________________
Kommission er typisk en procentdel af indskud som spillerne betaler til tilladelsesindehaveren for at deltage i spil hvor de spiller mod andre spillere, fx poker og bingo.
Afgiftspligt bruttospilleindtægt (BSI) _________________
Bruttospilleindtægt er defineret som indskud minus gevinster plus eventuel kommission.
Finansielle indtægter _________________
Finansielle indtægter vedrører tilladelsesindehavernes finansielle aktiviteter og inkluderer fx renteindtægter, valutakursdifferencer og udbytte og gevinster fra værdipapirer.
Andre indtægter _________________
Andre indtægter vedrører alle andre kilder af indtægter end ovenstående.
4.1.1. Økonomiske nøgletal - Indtægter
Hvilke andre indtægter?
4.2. Økonomiske nøgletal – Bruttospilleindtægt i Grønland
Angiv bruttospilleindtægt fra onlinekasino udbudt i Grønland. Hvis ikke I kan give et præcist beløb, bedes I give et kvalificeret estimat.
Beløbet skal opgøres i danske kroner (DKK)
Bruttospilleindtægt i Grønland _________________
4.3. Økonomiske nøgletal - Omkostninger
Alle tal skal opgives i danske kroner (DKK).
Hvis I har tilladelse til både onlinekasino og væddemål, og der er økonomiske nøgletal, som I ikke deler op mellem de to markeder, bedes I venligst angive et estimat for hvert marked.
Udbetalinger _________________
Udbetalinger er den totale sum penge spillere har trukket ud fra deres spilkonto via forskellige udbetalingsløsninger som betalingsoverførsler, kreditkort mm.
Spilleafgift _________________
Årsgebyr til Spillemyndigheden _________________
Personaleomkostninger _________________
Personaleomkostninger er alle de udgifter der er forbundet med ansættelse af personalet, fx løn, pension, forsikringer, uddannelser og kurser.
Finansielle omkostninger _________________
Finansielle omkostninger vedrører tilladelsesindehaverens finansielle aktiviteter og inkluderer fx renteudgifter og tab fra værdipapirer.
Af- og nedskrivninger _________________
Af- og nedskrivninger er nedsættelser af værdien af virksomhedens aktiver.
Øvrige omkostninger (inkl. markedsføringsomkostninger, men ekskl. bonus) _________________
Øvrige omkostninger vedrører alle andre kilder af omkostninger, inklusive markedsføringsomkostninger.
Skat af årets resultat _________________
Årets resultat (efter skat) _________________
Egenkapital _________________
4.4. Økonomiske nøgletal – Forventninger til bruttospilleindtægt
Alle tal skal opgives i danske kroner (DKK).
Hvad er jeres forventninger til BSI for onlinekasino i 2021 og 2022?
Forventet bruttospilleindtægt i 2021 _________________
Forventet bruttospilleindtægt i 2022 _________________
5. Økonomiske nøgletal – Væddemål
5.1. Økonomiske nøgletal - Indtægter
Alle beløb skal opgives i danske kroner (DKK).
Hvis I har tilladelse til både onlinekasino og væddemål, og der er økonomiske nøgletal, som I ikke deler op mellem de to markeder, bedes I venligst angive et estimat for hvert marked.
Indbetalinger _________________
Indbetalinger er den totale sum penge spillere har betalt ind til deres spilkonto.
Indskud _________________
Indskud er defineret som summen af de indsatser, der er placeret på spil. Bonusser er inkluderet i indskud. Indskud fra kommissionsspil skal ikke inkluderes.
Gevinst _________________
Gevinster er den totale sum penge spillere har vundet fra spil. Gevinster fra kommissionsspil skal ikke inkluderes.
Kommission _________________
Kommission er en procentdel af indskud eller gevinst som spillerne betaler til tilladelsesindehaveren i et spil mod andre spillere. Kommission vil typisk forekomme hos tilladelsesindehavere, der udbyder spilbørser.
Afgiftspligt bruttospilleindtægt (BSI) _________________
Bruttospilleindtægt er defineret som indskud minus gevinster plus eventuel kommission.
Finansielle indtægter _________________
Finansielle indtægter vedrører tilladelsesindehaverens finansielle aktiviteter og inkluderer fx renteindtægter, valutakursdifferencer og udbytte og gevinster fra værdipapirer.
Andre indtægter _________________
Andre indtægter vedrører alle andre kilder af indtægter end ovenstående.
5.1.1. Økonomiske nøgletal - Indtægter
Hvilke andre indtægter?
5.2. Økonomiske nøgletal – Bruttospilleindtægt i Grønland
Angiv bruttospilleindtægt fra væddemål udbudt i Grønland. Hvis ikke I kan give et præcist beløb bedes I give et kvalificeret estimat.
Beløbet skal opgøres i danske kroner (DKK)
Bruttospilleindtægt i Grønland _________________
5.3. Økonomiske nøgletal - Omkostninger
Alle tal skal opgives i danske kroner (DKK).
Hvis I har tilladelse til både onlinekasino og væddemål og der er økonomiske nøgletal som I ikke deler op mellem de to markeder, bedes I venligst angive et estimat for hvert marked.
Udbetalinger _________________
Udbetalinger er den totale sum penge spillere har trukket ud fra deres spilkonto via forskellige udbetalingsløsninger som betalingsoverførsler, kreditkort mm.
Spilleafgift _________________
Særligt bidrag til hestevæddeløbssporten _________________
Årsgebyr til Spillemyndigheden _________________
Personaleomkostninger _________________
Personaleomkostninger er alle de udgifter der er forbundet med ansættelse af personalet, fx løn, pension, forsikringer, uddannelser og kurser.
Finansielle omkostninger _________________
Finansielle omkostninger vedrører tilladelsesindehaverens finansielle aktiviteter og inkluderer fx renteudgifter og tab fra værdipapirer.
Af- og nedskrivninger _________________
Af- og nedskrivninger er nedsættelser af værdien af virksomhedens aktiver.
Øvrige omkostninger (inkl. markedsføringsomkostninger, men ekskl. bonus) _________________
Øvrige omkostninger vedrører alle andre kilder af omkostninger, inklusiv markedsføringsomkostninger.
Skat af årets resultat _________________
Årets resultat (efter skat) _________________
Egenkapital _________________
5.4. Økonomiske nøgletal – Forventninger til bruttospilleindtægt
Alle tal skal opgives i danske kroner (DKK).
Hvad er jeres forventninger til BSI for væddemål i 2021 og 2022?
Forventet bruttospilleindtægt i 2021 _________________
Forventet bruttospilleindtægt i 2022 _________________
5.5. Økonomiske nøgletal – Salgskanaler
Alle tal skal opgives i danske kroner (DKK).
Hvad er jeres indskud og gevinster opdelt på salgskanaler i 2020?
Online inkluderer både computer og mobil.
Online indskud _________________
Online gevinster _________________
Landbaseret indskud _________________
Landbaserede gevinster _________________
6. Markedsføring – Onlinekasino
6.1. Markedsføring – Medier
Angiv markedsføringsomkostninger, opgjort i danske kroner (DKK), til det danske marked på følgende medier:
TV _________________
Biograf _________________
Trykte medier _________________
Radio _________________
Internet: Adwords _________________
Internet: Bannerreklame på tredjemands hjemmeside _________________
Internet: Sociale medier _________________
Internet: Affiliates _________________
Egen hjemmeside _________________
Email _________________
SMS _________________
Sponsorater _________________
Andet _________________
6.1.1. Markedsføring – Affiliates
Hvilke affiliates benytter I?
6.1.2. Markedsføring – Andet
Angiv hvad "Andet" indebærer
6.2. Markedsføring – TV-kanaler
Fordel markedsføringsomkostningerne afholdt på TV, på følgende TV-kanaler, opgjort i danske kroner (DKK).
TV 2 _________________
Discovery Networks Denmark (fx Kanal 4, 5, 6, 7 og 9) _________________
Viasat (fx TV 3, 3+, 3 puls, 3 sport) _________________
Andre _________________
6.2.1. Markedsføring – Andre TV-kanaler
Hvilke andre TV-kanaler?
6.3. Markedsføring – Sociale medier
Fordel markedsføringsomkostningerne afholdt på følgende sociale medier, opgjort i danske kroner (DKK).
YouTube _________________
Instagram _________________
Facebook _________________
Twitter _________________
Influencere. Ved influencer menes en person, som reklamerer via sociale medier. _________________
Andre sociale medier _________________
6.3.1 Markedsføring – Influencere
Hvilke influencere benytter I?
6.3.2 Markedsføring – Andre sociale medier
Hvilke andre sociale medier?
7. Markedsføring – Væddemål
7.1. Markedsføring – Medier
Angiv markedsføringsomkostninger, opgjort i danske kroner (DKK), til det danske marked på følgende medier:
TV _________________
Biograf _________________
Trykte medier _________________
Radio _________________
Internet: Adwords _________________
Internet: Bannerreklame på tredjemands hjemmeside _________________
Internet: Sociale medier _________________
Internet: Affiliates _________________
Egen hjemmeside _________________
Email _________________
SMS _________________
Sponsorater _________________
Andet _________________
7.1.1. Markedsføring – Affiliates
Hvilke affiliates benytter I?
7.1.2. Markedsføring – Andet
Angiv hvad "Andet" indebærer
7.2. Markedsføring – TV-kanaler
Fordel markedsføringsomkostningerne afholdt på TV, på følgende TV-kanaler, opgjort i danske kroner (DKK).
TV 2 _________________
Discovery Networks Denmark (fx Kanal 4, 5, 6, 7 og 9) _________________
Viasat (fx TV 3, 3+, 3 puls, 3 sport) _________________
Andre _________________
7.2.1. Markedsføring – Andre TV-kanaler
Hvilke andre TV-kanaler?
7.3. Markedsføring – Sociale medier
Fordel markedsføringsomkostningerne afholdt på følgende sociale medier, opgjort i dan-ske kroner (DKK).
YouTube _________________
Instagram _________________
Facebook _________________
Twitter _________________
Influencere. Ved influencer menes en person, som reklamerer via sociale medier. _________________
Andre sociale medier _________________
7.3.1. Markedsføring – Influencere
Hvilke influencere benytter I?
7.3.2. Markedsføring – Andre sociale medier
Hvilke andre sociale medier?
8. Salgsfremmende foranstaltninger - Onlinekasino
8.1. Hvilke typer af salgsfremmende foranstaltninger benytter I, der ikke er en traditionel bonus? For eksempel som konkurrencer og lodtrækninger.
8.2. Bonus – Velkomstbonus
Angiv hvor mange nye spillere, der har accepteret en bonus, der alene er blevet tilbudt til nye spillere i 2020?
Antal spillere _________________
Værdi af accepterede bonus (DKK) _________________
8.3. Bonus – Velkomstbonus
Angiv hvor mange af de bonusser, der er blevet accepteret af nye spillere i 2020 (som angivet i 8.2), der er blevet gennemspillet?
Antal bonusser _________________
Værdi af gennemspillede bonus (DKK) _________________
8.4. Bonus – Eksisterende kunder
Angiv hvor mange spillere, der har accepteret en bonus, der er blevet tilbudt eksisterende spillere i 2020?
Antal spillere _________________
Værdi af accepterede bonusser (DKK) _________________
8.5. Bonus – Eksisterende kunder
Angiv hvor mange af de bonusser, der er blevet accepteret af eksisterende spillere i 2020 (som angivet i 8.4), der er blevet gennemspillet?
Ved antal bonusser forstås de bonusser, hvor spillerne har opfyldt alle vilkårene for bonussen, og derfor kan få adgang til de afledte gevinster. Ved værdi af gennemspillede bonusser menes det beløb, som spillerne har opnået adgang til ved at opfylde vilkårene for bonussen.
Antal bonusser _________________
Værdi af gennemspillede bonusser (DKK) _________________
8.6. Bonus – Free spins
Angiv værdien og antal gevinstudbetalinger i 2020, hvor gevinsten stammer fra et free spin.
Ved angivelse af værdien af gevinstudbetalingerne, skal den egentlige værdi af free spins fratrækkes.
Værdien af gevinstudbetalinger (DKK) _________________
Antal gevinstudbetalinger _________________
9. Salgsfremmende foranstaltninger - Væddemål
9.1. Hvilke typer af salgsfremmende foranstaltninger benytter I, der ikke er en traditionel bonus? For eksempel som konkurrencer og lodtrækninger.
9.2. Bonus – Velkomstbonus
Angiv hvor mange nye spillere, der har accepteret en bonus, der alene er blevet tilbudt til nye spillere i 2020?
Antal spillere _________________
Værdi af accepterede bonusser (DKK) _________________
9.3. Bonus – Velkomstbonus
Angiv hvor mange af de bonusser, der er blevet accepteret af nye spillere i 2020 (som angivet i 9.2), der er blevet gennemspillet?
Ved antal bonusser forstås de bonusser, hvor spillerne har opfyldt alle vilkårene for bonussen, og derfor kan få adgang til de afledte gevinster. Ved værdi af gennemspillede bonusser menes det beløb, som spillerne har opnået adgang til ved at opfylde vilkårene for bonussen.
Antal bonusser _________________
Værdi af gennemspillede bonusser (DKK) _________________
9.4. Bonus – Eksisterende kunder
Angiv hvor mange spillere, der har accepteret en bonus, der er blevet tilbudt eksisterende spillere i 2020?
Antal spillere _________________
Værdi af accepterede bonus (DKK) _________________
9.5. Bonus – Eksisterende kunder
Angiv hvor mange af de bonusser, der er blevet accepteret af eksisterende spillere i 2020 (som angivet i 9.4), der er blevet gennemspillet?
Ved antal bonusser forstås de bonusser, hvor spillerne har opfyldt alle vilkårene for bonussen, og derfor kan få adgang til de afledte gevinster. Ved værdi af gennemspillede bonusser menes det beløb, som spillerne har opnået adgang til ved at opfylde vilkårene for bonussen.
Antal bonusser _________________
Værdi af gennemspillede bonusser (DKK) _________________
9.6. Bonus – Free bets
Angiv værdien og antal gevinstudbetalinger i 2020, hvor gevinsten stammer fra et free bets.
Ved angivelse af værdien af gevinstudbetalingerne, skal den egentlige værdi af free bets fratrækkes.
Værdien af gevinstudbetalinger (DKK) _________________
Antal gevinstudbetalinger _________________
9.7. Bonus – Risikofrit spil
Samlede tilbagebetalinger i kr. i 2020, hvor I refunderer spillerens indsats, når væddemål tabes (typisk kaldet ”risikofrit spil”). Opgjort per kvartal i antal og i danske kroner (DKK).
DKK _________________
Antal _________________
10. Limitering
Anvender I limitering?
Ved limitering menes, at I indsatsbegrænser visse spillere eller, hvor I begrænser hvad spilleren kan vinde. Limitering dækker ikke indbetalingsgrænser valgt af spilleren selv.
□ Ja
□ Nej
11. Klager
Definitionen af en klage er, når en spiller ikke er enig i sagsbehandlingen eller resultatet heraf eller har benyttet ordet ”klage” i sin henvendelse.
11.1. Angiv antallet af klager modtaget fra spillere. _________________
11.2. Antal modtagne henvendelser, hvor ordet ”klage” er brugt. _________________
11.3. Angiv den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for en klage. _________________
11.4. Angiv antallet af klager, hvor sagsbehandlingstiden har varet længere end 14 dage. Sagsbehandlingstiden udregnes fra dagen, hvor klagen modtages, til klageren har modtaget endeligt svar. _________________
12. Ansvarligt spil
12.1. Uddannelse
Hvor mange har I uddannet med henblik på at forebygge og forhindre problemspil og spilafhængighed? _________________
12.2. Selvtest
12.2.1. Hvilken selvtest for spilafhængighed benytter i?
12.3. Storspillere
12.3.1. Benytter I VIP-spillere/Storspillere?
□ Ja
□ Nej
12.4. Unge under 18 år – online
12.4.1. Har I foranstaltninger, der skal sikre, at personer under 18 år ikke kan spille online?
□ Ja
□ Nej
12.4.1.1. Angiv, hvilke foranstaltninger I anvender?
12.5. Indbetalingsgrænser
Antal registrerede spillere, der i 2020 har fastsat en indbetalingsgrænse:
Daglig _________________
Ugentlig _________________
Månedlig _________________
12.5.1. Angiv medianen samt 90. og 99. percentil af fastsatte indbetalingsgrænser i 2020.
Medianen er den midterste værdi af de fastsatte indbetalingsgrænser. Det svarer til den 50 percentil.
Definition af percentil (eksemplificeret ved den 99. percentil): Den 99. percentil er den værdi af de fastsatte indbetalingsgrænser hvor 99 pct. af indbetalingsgrænserne ligger under den værdi.
Percentiler er en typisk opslagsfunktion i dataprogrammer som Excel.
12.6. Selvudelukkelse
Antal spillere, der har fastsat en afkølingsperiode eller midlertidig udelukkelse ved tilladelsesindehaveren selv:
På 24 timer _________________
På 30 dage _________________
På over 30 dage _________________
Endelig udelukkelse _________________
Andet _________________
12.6.1. Selvudelukkelse – Andet
Angiv hvad "Andet" indebærer
12.7. Markedsføring til selvudelukkede
Har I foranstaltninger der sikrer, at I ikke sender markedsføring til spillere, der har udelukket sig selv fra spil på jeres side?
□ Ja
□ Nej
12.7.1. Uddyb, hvordan det sikres, at der ikke sendes markedsføring til spillere, som har udelukket sig selv fra spil på jeres side.
12.8. Landbaseret væddemål
12.8.1 Har I foranstaltninger, der skal sikre, at der ikke sker salg af landbaseret væddemål til
personer under 18 år?
□ Ja
□ Nej
12.8.1.1. Angiv, hvilke foranstaltninger I anvender?
12.9. Har I, i perioden fra den 01/01-2020 - 31/12-20, konstateret salg af landbaseret væddemål til personer under 18 år?
□ Ja
□ Nej
12.9.1 Hvor mange tilfælde, har I konstateret, at der er sket salg af landbaseret væddemål til personer under 18 år?
Antal _________________
12.10. Har I fastsat en procedure i tilfælde af, at der sker salg af væddemål til unge under 18 år?
□ Ja
□ Nej
12.10.1. Redegør for procedurens indhold
13. Hvidvask
Til brug for Spillemyndighedens risikovurdering af de af hvidvaskloven omfattede virksomheder skal I besvare nedenstående punkter. Oplysningerne indhentes med hjemmel i hvidvasklovens § 65, stk. 2.
13.1. Hvidvasklovens § 10 angiver, at I efter spillerens oprettelse af spilkontoen løbende skal sikre, at jeres identitetsoplysninger på spillere er korrekte og fyldestgørende. Hvornår sikrer I dette?
□ Intervaller
□ Når spillerens spiladfærd ændrer sig
□ Når spilleren opnår en grænse for udbetaling af gevinstsum
□ Spilleren skal selv gøre opmærksom på, at dennes forhold har ændret sig
13.1.1. Hvis intervaller, angiv det tidsmæssige faste interval:
13.2. Angiv hvad der kan medføre en undersøgelse af oprindelsen af spillerens midler?
□ Spillerens generelle spilforbrug overskrider en fastsat tærskelværdi.
□ Spillerens konkrete spilforbrug i et spil overskrider en fastsat tærskelværdi.
□ Spilleren træffer spilvalg, hvor risikoen ikke står mål med en potentiel gevinst.
□ Spilleren skifter indbetalings- og udbetalingsmetode flere gange.
□ Spillerens adfærd er mistænkelig.
□ Andet
13.2.1. Angiv hvilken tærskelværdi, hvis spillerens generelle spilforbrug overskrider en fastsat tærskelværdi.
13.2.2. Angiv hvilken tærskelværdi, hvis spillerens konkrete spilforbrug overskrider en fastsat tærskelværdi.
13.2.3. Hvis andet, angiv hvilken
13.3. Gør I brug af tredjemandsbistand til at udføre kundekendskabsprocedure, jf. hvid-vasklovens § 22?
□ Ja
□ Nej
13.3.1. Hvis ja, til hvem og hvor tredjemand er hjemmehørende?
13.4. Kan I få udleveret kopier af identifikationspapirer, data og dokumentation for spilleren af tredjemand nævnt under 13.3.1?
□ Ja
□ Nej
13.4.1. Hvis ja, tilføj den eksakte formulering af kontraktsvilkåret mellem jer og tredjemand som regulerer udleveringen af oplysninger:
13.5. Er det en anden virksomhed indenfor koncernen som udfører kundekendskabsproceduren, jf. hvidvasklovens § 23?
□ Ja
□ Nej
13.6. Har I på baggrund af hvidvasklovens § 24 outsourcet opgaver som hvidvaskloven forpligter jer til at udføre?
□ Ja
□ Nej
13.6.1. Hvis ja, til hvem og hvor tredjemand er hjemmehørende?
13.6.2. Angiv hvilke opgaver I har outsourcet?
13.7. Giver I mulighed for at en spiller kan oprette en midlertidig konto, jf.§ 6 i bekendtgørelse om online væddemål og bekendtgørelse om onlinekasino?
□ Ja
□ Nej
13.8. Afkryds de betalingsløsninger I tilbyder ved indbetaling til online spil?
□ Kreditkort
□ Betalingsoverførsler
□ Forudbetalte kreditkort
□ Mobilepay
□ E-punge
□ Andre
13.8.1. Hvis andre betalingsløsninger, angiv hvilke?
13.9. Afkryds de betalingsløsninger I tilbyder ved udbetaling fra online spil?
□ Kreditkort
□ Betalingsoverførsler
□ Forudbetalte kreditkort
□ Nemkonto
□ MobilePay
□ E-punge
□ Andre
13.9.1. Hvis andre betalingsløsninger, angiv hvilke?
13.9.2. Sker udbetalinger i et ”lukket kredsløb” eller har spilleren mulighed for frit at vælge, hvilken udbetalingsmetode der skal anvendes?
□ Lukket kredsløb, hvis muligt
□ Spilleren kan frit vælge udbetalingsmetode
□ Vi bestemmer hvilken udbetalingsmetode, der kan anvendes
13.9.2.1 Hvis sidste mulighed er angivet, beskrive i generelle termer, hvordan en udbetalingsmetode vælges
13.10. Angiv hvorledes de afkrydsede indbetalings- og udbetalingsmetoder under 13.8 og 13.9 er risikovurderet?
13.10.1. Er der situationer, hvor I afviser en spillers indbetalingsmetode som ellers fremgår som en godkendt betalingsmetode i 13.8?
□ Ja
□ Nej
13.10.1.1. Hvis ja, angiv hvornår
13.11 Afkryds de betalingsløsninger I tilbyder ved indbetaling til landbaseret spil?
□ Kreditkort
□ Betalingsoverførsler
□ Vouchers
□ Forudbetalte kreditkort
□ Kontant
□ Andre
13.11.1 Hvis andre betalingsløsninger, angiv hvilke?
13.12 Afkryds de betalingsløsninger I tilbyder til udbetaling fra landbaseret spil?
□ Kreditkort
□ Betalingsoverførsler
□ Vouchers
□ Kontant
□ Spilkort med overførsel til bankkonto
□ Andre
13.12.1. Hvis andre betalingsløsninger, angiv hvilke?
13.13 Angiv antal kundeforhold i 2020 som I har kategoriseret som højrisikokunder?
Antal: ________________
13.14 Angiv antal spilkonti der i 2020 er tilknyttet en politisk eksponeret person, en nærtstående til en politisk eksponeret person eller en nær samarbejdspartner til en politisk eksponeret person?
Antal: ________________
13.15 Angiv antal gennemførte ind- og udbetalinger (totale transaktioner) i 2020?
Antal totale transaktioner: ________________
13.16 Angiv antal underretninger til Hvidvasksekretariatet i 2020?
Antal: ________________
13.17 Angiv antal aktive spillere i 2020, som er knyttet til tidligere underretninger til Hvidvasksekretariatet?
Antal: ________________
13.18 Angiv antal spillere, der er blevet lukket i 2020 på baggrund af mistanke om hvidvask eller terrorfinansiering?
Antal: ________________
13.19 Angiv antal og begrundelse(r) hvis jeres koncern har været udsat for afgørelser på hvidvaskområdet i andre jurisdiktioner i 2020?
Antal påbud i koncernen: ________________
Begrundelse(r) for påbud i koncernen:
Antal påtaler i koncernen: ________________
Begrundelse(r) for påtale i koncernen:
Antal domme i koncernen: ________________
Begrundelse(r) for domme i koncernen:
Angiv hvis andre forhold:
13.20 Angiv totalt antal af administrative afgørelser som koncernen har modtaget for overtrædelser af spillelovgivninger i 2020?
Antal administrative afgørelser i koncernen: ________________
13.21 Sikrer jeres Whistleblower system mulighed for 100 % anonymitet?
□ Ja
□ Nej
□ Vi har ikke et Whistleblower system
13.21.1. Hvis ja: Beskriv hvordan anonymiteten sikres
14. Hvidvask – Grønland
Spørgsmål 14.1 og 14.2 omhandler efterlevelsen af anordning om ikrafttræden for Grønland af lov om forebyggende foranstaltninger mod hvidvask og finansiering af terrorisme. Spørgsmålene stilles med hjemmel i anordningens § 65, stk. 2.
14.1 Anordning om ikrafttræden for Grønland af lov om forebyggende foranstaltninger mod hvidvask og finansiering af terrorisme § 7 angiver, at I skal have en risikovurdering for jeres spiludbud i Grønland.
Angiv om og hvordan jeres risikovurdering adskiller sig fra jeres risikovurdering ved spil-udbud i Danmark jf. hvidvaskloven § 7.
14.2 Anordning om ikrafttræden for Grønland af lov om forebyggende foranstaltninger mod hvidvask og finansiering af terrorisme § 26 angiver, at I skal underrette om transaktioner eller henvendelser, hvor der er mistanke om, at transaktionen eller henvendelsen har eller har haft tilknytning til hvidvask eller finansiering af terrorisme til hvidvasksekretariatet.
Oplys hvordan underretningerne fra spil i Grønland har fordelt sig i 2 kategorier:
STR (Suspicious transaction report) ________________
SAR (Suspicious activity report) ________________
15. Modregningsfri konto
15.1 Angiv gennemsnitligt indestående på den 1 procent af spilkonti med flest midler den 31.12.2020
Angiv beløb ________________
15.2 Angiv indestående på modregningsfrikonto den 31.12.2020
Angiv beløb ________________
16. Inaktive konti
16.1 Angiv antal inaktive konti den 31.12.2020.
Ved en inaktiv konto menes en konto, hvor der ikke har været spilaktivitet indenfor referenceperioden den 1.1.2020 til den 31.12.2020.
Antal inaktive konti ________________
16.1.1 Indestående beløb på det samlede antal inaktive konti den 31.12.2020.
Beløb ________________
17. Beretning om, hvordan I har efterlevet lovens krav
I bedes oplyse om virksomhedens hovedaktiviteter, og udviklingen heri, samt give en beskrivelse af væsentlige forhold, som har påvirket eller forventes at påvirke virksomheden.
Hvis I er en del af en koncern, skal det beskrives hvilke usikkerhedsfaktorer, der påhviler henholdsvis jer og koncernen.
Oplys om de største begivenheder, som fx kampagner, ændringer i spiludbuddet eller spilplatforme, samt øvrige væsentlige tiltag mv.
Hvad er forventningen til 2021?
18. Kontaktpersoner
Oplys kontaktpersoner, som skal fremgå af Spillemyndighedens interne systemer. Hvis der er ændringer for kontaktpersoner, som har et ansvarsområde, bemærk at blanket 2-07 ligeledes skal udfyldes.
Selskabets kontaktperson/mail/tlf.nr. ________________
Juridisk kontaktperson/mail/tlf.nr. ________________
Teknisk kontaktperson/mail/tlf.nr. ________________
Ansvarlig for spilsoftware og driften af spil/mail/tlf.nr. ________________
Ansvarlig for økonomi/mail/tlf.nr. ________________
Ansvarlig for overvågning af hvidvask af udbytte og
finansiering af terror/mail/tlf.nr. ________________
Ansvarlig for systemændringer/mail/tlf.nr. ________________
Ansvarlig for it-sikkerhed/Mail/tlf.nr. ________________
Tak for besvarelse af årsredegørelse 2020
I vil, hurtigst muligt, indenfor fem hverdage, få tilsendt den udfyldte årsredegørelse til den mail, som fremgår som kontaktperson først i årsredegørelsen. Den vil blive sendt med digital post eller BlueWhale.