Over 1000 danskere har søgt hjælp hos StopSpillet

11, sep 2020

Godt halvandet år efter at Spillemyndigheden åbnede hjælpelinjen StopSpillet, har rådgiverne talt med over 1000 personer, der har søgt hjælp og vejledning om spilafhængighed.

Allerede tilbage i august måned kunne StopSpillet-rådgiverne sætte kryds ved 1000-opkalds-milepælen.

De fleste opkald kommer fra spillere, der tegner sig for 58% af alle opkald, mens 38% er pårørende, der har ringet for at få råd og hjælp til, hvordan man tackler det at have en spilafhængig tæt på. De sidste 4% kommer fra fagpersoner.

Glæde over mange opkald

At StopSpillet allerede har rundet 1000 opkald, glæder Linda Lomborg, der er chef for det kontor, der driver hjælpelinjen. – Selvom det ikke er et succeskriterie for os at få mange opkald, glæder jeg mig over hver eneste spiller, pårørende eller fagperson som ringer ind, og som får hjælp og vejledning af vores dygtige rådgivere! Spilafhængighed er alvorligt, og vi har som offentlig myndighed et ansvar for at beskytte og hjælpe de spillere, hvor spillet går fra underholdning til afhængighed. Derfor er jeg stolt af, at vi allerede har hjulpet så mange, siger Linda Lomborg.

Flest spillere er mænd – flest pårørende er kvinder

Kønsfordelingen viser, at hele 86% af de spillere, der ringer ind, mænd. Ser man på tallene for de pårørende er de dog noget anderledes, da hele 67% af dem er kvinder.

Langt de fleste af de spillere, der ringer ind, er mænd i alderen 18-35 – de udgør nemlig 51% af de ”spiller-opkald”, der er modtaget fra januar 2019 – juli 2020.
 

Faktaboks med tal for StopSpillet september 2020