Nye regler om almennyttigt lotteri: Ansøg om tilladelse

21, nov 2024

I dag den 21. november 2024 er nye regler om almennyttigt lotteri trådt i kraft. Det betyder, at det er muligt at søge om tilladelse til at holde almennyttigt lotteri efter de nye regler. Tilladelser udstedt efter de nye regler vil først være gældende fra 1. januar 2025. 

Se mere på lotteriregler.dk

Vi har samlet al information om de nye regler på vores hjemmeside lotteriregler.dk. Her vil en række spørgsmål guide jer hen til den tilladelseskategori, som passer til jeres udbud af lotteri. Det er også her, ansøgningsblanketten kan findes. Vi har ligeledes samlet en ”Oftest stillede spørgsmål”/FAQ, hvor vi har forsøgt at besvare mange af de spørgsmål, som vi forventer, at I vil søge svar på. Som altid er der også mulighed for at kontakte Spillemyndigheden ved spørgsmål, men vi opfordrer til, at I forsøger at finde svar på lotteriregler.dk først, da vi forventer travlhed på telefonerne.  

Foreløbig tilladelse

Hvis I ansøger om en tilladelse via den digitale blanket i perioden fra 25. november og frem til 31. december 2024, vil I automatisk modtage en foreløbig tilladelse. Spillemyndigheden vil således først behandle de indkomne ansøgninger i første halvdel af 2025. I kan med en foreløbig tilladelse afholde lotteri fra 1. januar 2025. I skal være opmærksomme på, at I skal overholde alle de krav, som står beskrevet i spilleloven og i bekendtgørelse om almennyttige lotterier, så I er sikre på, at jeres lotteri afvikles på lovlig vis.  

Brug den digitale ansøgningsblanket

Den digitale blanket er først tilgængelig fra 25. november 2024 på grund af en opdatering hos virk.dk. Vi anbefaler dog, at I ansøger via den digitale ansøgningsblanket, da I dermed automatisk får en foreløbig tilladelse. Blanketten guider jer også nemt i retning af den tilladelseskategori, som passer til jeres udbud af spil. I skal logge ind med MitID eller MitID Erhverv for at benytte den digitale ansøgningsblanket. Blanketten finder I på lotteriregler.dk

Hvis I ikke har et MitID, kan I benytte en pdf-ansøgningsblanket, som ligeledes er tilgængelig på lotteriregler.dk. Denne blanket er tilgængelig fra 21. november 2024. Hvis I benytter denne blanket, kan Spillemyndigheden grundet vores sagsbehandlingstid på fire uger dog ikke garantere, at I kan få en tilladelse, der gælder fra 1. januar 2025.  

Webinar om de nye regler

Den 26. november 2024 kl. 13.00 afholder Spillemyndigheden et webinar. Alle interesserede er velkomne til at deltage. På webinaret gennemgår vi kort de tre nye tilladelseskategorier og vejleder om, hvordan man ansøger om en tilladelse, blandt andet gennemgår vi den digitale ansøgningsblanket. I kan tilmelde jer ved at sende en mail til Simone Wellendorph Lehmann på swl@spillemyndigheden.dk, senest den 24. november 2024 kl. 12.00.