International hæder til kampagne fra Spillemyndigheden

25, okt 2024

Ved en konference for spillemyndigheder i hele verden har Spillemyndigheden fået tildelt prisen “Best regulatory campaign”. Prisen blev givet for Spillemyndighedens kampagne “Den enarmede tyveknægt”, der på sociale medier satte fokus på konsekvenserne forbundet med spil om penge for unge under 18 år.

Prisen blev uddelt af en jury fra organisationen International Association of Gaming Regulators, som er en sammenslutning af 81 spillemyndigheder fra hele verden. Hvert år samles de til en konference, hvor aktuelle temaer om spil på tværs af landene drøftes. I år blev konferencen holdt i Rom under overskriften “Navigate the future of gaming regulation in a transforming world”.  

Det var en stolt direktør for Spillemyndigheden, Anders Dorph, der modtog statuetten foran de 400 deltagere til konferencens gallamiddag: 

“Jeg er utroligt stolt og glad over, at vi har vundet denne pris! Det er en helt særlig anerkendelse og ære, at det er vores kolleger fra hele verden, der har udvalgt lige netop vores kampagne,” siger direktøren. 

Kampagne personificerer spilafhængighed 

På trods af, at langt de fleste typer af spil om penge har en aldersgrænse på 18 år, viste en undersøgelse fra Spillemyndigheden i 2023, at 15% af unge mellem 15 og 17 år alligevel har prøvet at spille om penge.  
For at forebygge dette samt at undgå, at unge bliver ramt at spilafhængighed, lancerede Spillemyndigheden i december sidste år kampagnen “Den enarmede tyveknægt”, målrettet unge mellem 14 og 17 år.  

Kampagnen fortæller på en humoristisk og overdrevet måde om de potentielle konsekvenser ved pengespil.  
Det gør den gennem den fiktive karakter, “Den enarmede tyveknægt”, der er en personificering af spilafhængighed. I videoer på sociale medier forsøger den enarmede tyveknægt på uortodokse måder at lokke unge til at spille pengespil. Han bruger både humor, sarkasme og provokerende sprog for at nå sit mål.  
For at udbrede kendskabet til Den enarmede tyveknægt blandt målgruppen, gjorde Spillemyndigheden blandt andet brug af influencere.  

“Det er en meget anderledes kampagne end vores tidligere kampagner”, fortæller Anders Dorph. “Det krævede helt nye tilgange og en god portion mod at ramme en ny og meget ung målgruppe. Dem, vi ville have fat i, er meget svære at få i tale med kampagner, men med “Den enarmede tyveknægt” ramte vi plet og det er jeg meget stolt af!” 

International anerkendelse 

Da nomineringen var skrevet og sendt til bedømmelse i juryen, var Anders Dorph og resten af Spillemyndigheden meget spændte: “Én ting er, at vi i lille Danmark synes, det var en utraditionel kampagne, men ville vores kolleger i resten af verden kunne forstå ironien eller ville de tro, det reelt handlede om at blive lokket til at spille?” 

Bekymringen blev i den grad gjort til skamme, da Anders Dorph på vegne af Spillemyndigheden kunne løfte trofæet for prisen, som blev vundet i konkurrence med tre andre landes kampagner.  

“Der var en stor diversitet i de nomineredes bidrag, som afspejler vores medlemmers stigende indsats for at forbedre reguleringen af spilmarkedet”, siger Sarah Kelly, vicepræsident for IAGR. 

Kampagne med effekt 

Efterfølgende undersøgelser blandt målgruppen viste, at Den enarmede tyveknægt faktisk havde fået dem til at reflektere over deres forhold til pengespil: 44% svarede, at kampagnen havde fået dem til at tænke over, hvor tit de spiller om penge og hvor mange penge, de bruger og 41% tilkendegav, at de har talt med deres venner om, at det kan være svært at kontrollere deres pengespil. 

“Det er jo fantastisk at kunne konstatere, at vi har gjort en forskel!”, siger Anders Dorph, der også er bevidst om, at de flotte resultater er en medvirkende faktor til at styrelsen kunne tage den internationale pris med hjem fra Rom. 

Han suppleres af Sarah Kelly fra IAGR: “Vinderne skilte sig ud for deres engagement i at forbedre standarder for at regulere spilmarkedet til gavn for både industrien og forbrugerne.” 

Det er bureauet Advice, der i samarbejde med Spillemyndigheden står bag kampagnen, der har komiker David Minerba i rollen som Den enarmede tyveknægt. 

Se den enarmede tyveknægts Instagramprofil

Flere oplysninger: Presseansvarlig Katja Arabelle Antabi, ka@spillemyndigheden.dk, 72 37 93 85.