Klagevejledning for spillere
Klage over en spiludbyder
Hvis du ønsker at klage over et spil, skal du kontakte din spiludbyder, som er forpligtet til at behandle klager fra spillere.
Klagen skal indeholde information om din identitet og begrundelsen for din klage. Spiludbyderen har ret til at afvise klagen, såfremt kravene ikke er opfyldt.
Spiludbyderen skal behandle klagen hurtigst muligt, og hvis klagen ikke er afgjort inden for 14 dage, skal du informeres om, hvornår der kan forventes en afgørelse i sagen.
Henvendelse til Spillemyndigheden
Spillemyndigheden modtager altid gerne henvendelser fra spillere, hvis en spiludbyder ikke overholder lov om spil eller regler fastsat i medfør af loven.
Henvendelser kan føre til, at Spillemyndigheden undersøger forholdene nærmere og eventuelt resultere i, at spiludbyderen bliver bedt om at ændre praksis, hvis Spillemyndigheden finder det nødvendigt.
Hvis Spillemyndigheden går videre med henvendelsen, har Spillemyndigheden ikke mulighed for at orientere om forløbet, da Spillemyndigheden ikke kan udtale sig om konkrete sager.
Spillemyndigheden kan ikke træffe afgørelse i konkrete tvister mellem dig og spiludbyderen.
Forbrugerombudsmanden
Forbrugerombudsmanden fører blandt andet tilsyn med om erhvervsdrivende overholder markedsføringsloven og andre forbrugerbeskyttende regler.
Hvis du ønsker at klage over en spiludbyders markedsføring, kan du klage til Forbrugerombudsmanden.
Klag til forbrugerombudsmanden
Center for Klageløsning og Forbrugerklagenævnet
Du har mulighed for at klage til Center for Klageløsning og Forbrugerklagenævnet, hvis du opfylder kravene til en klage.
Læs mere om kravene for en klage
Center for Klageløsning er det første trin i det offentlige forbrugerklagesystem, hvor jurister hjælper med at opnå en fælles løsning mellem dig og spiludbyderen gennem mægling. Finder I ikke en fælles løsning, kan du indgive en klage til Forbrugerklagenævnet. Det er altså et krav, at sagen er blevet påklaget til Center for Klageløsning, inden der kan klages til Forbrugerklagenævnet. Forbrugerklagenævnet er et domstolslignende organ, der træffer en juridisk afgørelse i sagen.
Du kan klage til domstolene
Hvis du er uenig med spiludbyderen i forhold til spiludbyderens afgørelse af din klage, har du mulighed for at indbringe sagen for domstolene. På dette område gælder de almindelige regler om domstolsprøvelse.
For mere information om førelse af sager ved domstolene henvises til hjemmesiden domstol.dk.
Spiludbydere uden tilladelse fra Spillemyndigheden
Spiludbydere skal have en tilladelse for lovligt at kunne udbyde spil på det danske marked. Det er Spillemyndigheden, som udsteder tilladelse til spiludbydere i medfør af lov om spil.
Liste over online tilladelsesindehavere
Hvis du vil klage over en spiludbyder uden tilladelse fra Spillemyndigheden, skal du som udgangspunkt kontakte spillemyndigheden i det land, hvor tilladelsen er udstedt.
Spillemyndigheden modtager dog meget gerne information om spiludbydere, som ikke har en tilladelse fra Spillemyndigheden, hvis spiludbyderen retter sit spil mod det danske marked.
Love og regler
Bekendtgørelse af lov om spil (Spilleloven)
Ændringer til lovbekendtgørelsen kan findes på retsinformation.dk
Om landbaserede væddemål
Ændringer til bekendtgørelsen kan findes på retsinformation.dk
Om online væddemål
Ændringer til bekendtgørelsen kan findes på retsinformation.dk
Om onlinekasino
Ændringer til bekendtgørelsen kan findes på retsinformation.dk
Information
Hvis du i øvrigt har spørgsmål, er du velkommen til at kontakte Spillemyndigheden.