Nye regler om oplysning ved markedsføring af spil
I de nye bekendtgørelser på spilområdet, som trådte i kraft den 1. januar 2020, er der indsat et afsnit om, hvad tilladelsesindehaver er forpligtiget til at oplyse om ved markedsføring af spil. Denne del af bekendtgørelserne træder i kraft den 1. april 2020.
Afsnittet er indsat i følgende bekendtgørelser, og er derfor udelukkende gældende for disse spilområder. Bekendtgørelse om onlinekasino, bekendtgørelse om online væddemål, bekendtgørelse landbaserede væddemål, bekendtgørelse om gevinstgivende spilleautomater i spillehaller og restaurationer og bekendtgørelse om landbaserede kasinoer.
Det fremgår af bekendtgørelserne, at tilladelsesindehaver ved markedsføring af spil skal oplyse om:
- aldersgrænse for spillet
- Spillemyndighedens hjælpelinje til ansvarligt spil, og
- muligheden for selvudelukkelse i registret over frivilligt udelukkende spillere. (Gælder ikke for landbaserede væddemål og gevinstgivende spilleautomater i spillehaller og restaurationer.)
Tilladelsesindehaveren skal ved markedsføring af spil endvidere anvende Spillemyndighedens mærkningsordning.
Disse regler vil forventeligt give anledning til en del spørgsmål fra tilladelsesindehavere og andre interessenter, da det afhængigt af medietypen, kan være svært at efterleve kravene i bekendtgørelserne.
Det er det klare udgangspunkt, at reglerne i bekendtgørelserne gælder ved al markedsføring af spil.
Det er dog Spillemyndighedens vurdering, at der kan være tilfælde, hvor det ikke er muligt fuldt ud at efterleve kravene i bekendtgørelserne. Dette vil altid bero på en konkret vurdering, hvor det afgørende er, om det reelt har været muligt at oplyse om alle eller dele af de lovpligtige oplysningskrav.
Spillemyndigheden vil inden længe offentliggøre en vejledning, hvor eksempler på krav til forskellige medietyper vil blive gennemgået.