Mere end 500 har søgt om hjælp til spilafhængighed: Hjælpelinjen StopSpillet er en succes
Over 500 danskere har siden den 1. januar 2019 ringet til hjælpelinjen StopSpillet om spilafhængighed. På linjen gives der råd og vejledning om de mange aspekter af spilafhængighed.
StopSpillet er Spillemyndighedens gratis hotline, der hjælper spillere og pårørende, hvis spillet har taget overhånd. Den 11. september rundede StopSpillet 500 opkald.
”Ud fra erfaringer med lignende hjælpelinjer havde vi regnet med 90 i kvartalet, så det er overvældende, at så mange allerede har kontaktet os. På den ene side ville det jo være rigtig godt, hvis spillere eller pårørende ikke havde udfordringer med spil. Men på den anden side er vi selvfølgelig både glade og stolte over de mange, som har fundet vej til os og vist os den store tillid at søge vores hjælp, ” siger direktør i Spillemyndigheden Birgitte Sand.
Danskerne skal vide, at StopSpillet findes
Den hurtige stigning viser tydeligt, at der er brug for en uvildig hotline for danskere, der af den ene eller anden grund har brug for råd og vejledning om spilafhængighed. Det er en af Spillemyndighedens vigtigste opgaver, og et arbejde, der har stor fokus.
Birgitte Sand bakkes op af Linda Lomborg, der er kontorchef for det kontor, der betjener hjælpelinjen:
-Det er ikke et succeskriterie i sig selv at have mange opkald. For os er succeskriteriet at de, der har brug for os, ved at vi findes. Og vi oplever heldigvis, at de, der ringer føler sig godt rådgivet og vejledt til at komme videre i processen, understreger Linda Lomborg.
StopSpillet er åben for alle, der har brug for en at tale med om spilafhængighed. Man er velkommen til at ringe, uanset alder og omfang af problemet.
Tal og fakta om StopSpillet
- StopSpillet åbnede den 1. januar 2019
- Telefonen har nummer 70 22 28 25 og er bemandet fra 9.00 – 21.00 mandag – torsdag og 9.00 – 17.00 fredag
- Ud af de 500 opkald er 46% er spillere, 39 % pårørende, 5% er fagpersoner, og 10% ringede for at få vejledning
- Kønsfordelingen for spillerne er 85% mænd og 15% kvinder.
Ser man på de pårørende, er billedet dog lidt anderledes. Her er der nemlig flere kvinder end mænd, der ringer: 69% kvinder og 31% mænd.