Tre påbud og to påtaler til Skill on Net Ltd for overtrædelse af hvidvaskloven

5. april 2024
Navn på spiludbyder
Skill on Net Ltd

Spillemyndigheden har den 3. april 2024 givet Skill on Net Ltd (Skill on Net) tre påbud for at have overtrådt hvidvasklovens regler om risikovurdering, forretningsgange for intern kontrol og dokumentation for gennemførte kontroller. 

Lovområde
Hvidvaskloven
Afgørelsesform
Påbud
Påtale

Spillemyndigheden har desuden den 3. april 2024 givet Skill on Net to påtaler for at have overtrådt reglerne om forretningsgange og reglerne om whistleblowerordning i hvidvaskloven.

Reaktionerne er givet i forbindelse med, at Spillemyndigheden har gennemført en inspektion af Skill on Nets materiale, som Skill on Net har udarbejdet med henblik på at efterleve hvidvaskloven.

Påbud for mangelfuld risikovurdering

Påbud (a) er givet, fordi Skill on Nets risikovurdering er mangelfuld, idet der ikke er foretaget en særskilt risikovurdering af de enkelte identificerede risici, der er forbundet med Skill on Nets forretningsmodel, herunder produkter og betalingsløsninger, samt de risikofaktorer, der er forbundet hermed. Det står i hvidvasklovens § 7, stk. 1, at virksomheder omfattet af loven skal identificere og vurdere risikoen for, at virksomheden kan blive misbrugt til hvidvask eller finansiering af terrorisme. Det er Spillemyndighedens vurdering, at der i risikovurderingen skal foretages en særskilt vurdering af risikoen ved de enkelte produkter og betalingsløsninger, samt en særskilt risikovurdering af de risikofaktorer, der er forbundet hermed. Dermed har Skill on Net ikke efterlevet forpligtelsen om risikovurdering i hvidvasklovens § 7, stk. 1.

Påbud for mangelfulde forretningsgang

Påbud (b) er givet, fordi Skill on Nets skriftlige forretningsgange ikke beskriver, hvordan, hvornår og af hvem, der føres kontrol med, at de interne kontroller bliver gennemført. Det står i hvidvasklovens § 8, stk. 1, at virksomheder omfattet af loven skal have tilstrækkelige skriftlige forretningsgange, som blandt andet skal omfatte intern kontrol. Kravet om intern kontrol indebærer også, at der skal foretages kontrol af, om kontrollerne gennemføres. Dermed har Skill on Net ikke i tilstrækkelig grad efterlevet forpligtelsen om forretningsgange for intern kontrol.

Påbud for manglende dokumentation for kontroller

Påbud (c) er givet, fordi Skill on Net ikke har dokumenteret, at der er gennemført kontrol med, at de interne kontroller er blevet gennemført. Det står i hvidvasklovens § 8, stk. 1, at virksomheder omfattet af loven skal dokumentere de kontroller, der er foretaget. Dermed har Skill on Net ikke efterlevet forpligtelsen i hvidvasklovens § 8, stk. 1.

Påtale for mangelfulde forretningsgange

Påtale (a) er givet, fordi Skill on Nets forretningsgang for etablering af kundeforhold frem til den 16. oktober 2023 var mangelfuld, da der var uoverensstemmelse mellem forretningsgangen og praksis. Det står i hvidvasklovens § 8, stk. 1, at virksomheder omfattet af loven skal have tilstrækkelige skriftlige forretningsgange, og at forretningsgangene skal beskrive, hvordan områderne bliver håndteret i praksis. Dermed har Skill on Net ikke efterlevet forpligtelsen om tilstrækkelige skriftlige forretningsgange for etablering af kundeforhold.

Påtale (a) er givet, fordi Skill on Nets forretningsgange frem til den 16. oktober 2023 ikke forholdt sig til, at der skal gennemføres kundekendskabsprocedurer på passende tidspunkter, som man er forpligtet til efter hvidvasklovens § 10, stk. 1, nr. 1. Dermed har Skill on Net ikke efterlevet forpligtelsen om tilstrækkelige skriftlige forretningsgange for gennemførelse af kundekendskabsprocedurer på passende tidspunkter.

Påtale (a) er desuden givet, fordi Skill on Nets forretningsgang for politisk eksponerede personer frem til den 16. oktober 2023 var mangelfuld, idet der ikke løbende blev foretaget PEP-screening af kunder, der ikke havde indbetalt over et fast defineret beløb. Det står i hvidvasklovens § 18, stk. 1, at virksomheder omfattet af loven skal have forretningsgange til at afgøre, om kunden er en politisk eksponeret person, nærtstående eller nær samarbejdspartner til en politisk eksponeret person. Gennemgang af, om en etableret kunde har ændret status til politisk eksponeret person, skal omfatte alle kunder. Dermed har Skill on Net ikke efterlevet forpligtelsen om tilstrækkelige skriftlige forretningsgange for PEP-screening.

Påtale for utilstrækkelig whistleblowerordning

Påtale (b) er givet, fordi Skill on Nets whistleblowerordning frem til juni 2023 ikke i tilstrækkelig grad levede op til kravet om anonymitet, da indberetning alene kunne ske ved e-mail. Det står i hvidvasklovens § 35, stk. 1, at virksomheder omfattet af hvidvaskloven, skal have en ordning, hvor deres ansatte via en særlig, uafhængig og selvstændig kanal kan indberette overtrædelser eller potentielle overtrædelser af hvidvasklovgivningen. Det fremgår desuden, at indberetningerne skal kunne foretages anonymt. Dermed har Skill on Net ikke efterlevet kravet om anonymitet for whistleblowere.

Spillemyndigheden vurderer, at en mangelfuld risikovurdering samt mangelfulde forretningsgange og whistleblowerordning, kan have øget Skill on Nets risiko for at blive misbrugt til hvidvask. Formålet med risikovurderingen er, at spiludbyderen skal have et brugbart værktøj, der giver et overblik over og en forståelse for, hvor og i hvilket omfang spiludbyderen er udsat for at blive misbrugt til hvidvask eller finansiering af terrorisme, og hvilke tiltag, der er nødvendige for at begrænse risiciene herfor. Forretningsgange skal være en beskrivelse af de aktiviteter, som spiludbyderen skal udføre for at sikre, at lovgivningen og anden regulering bliver overholdt, og at spiludbyderens politikker og retningslinjer efterleves. Tilstrækkelig risikovurdering, forretningsgange og whistleblowerordning er helt grundlæggende i hvidvaskloven, og alvoren i overtrædelse har derfor ført til tre påbud og to påtaler.

Handlepligt

Påbuddene medfører en handlepligt for Skill on Net. Det betyder, at Skill on Net inden to måneder skal indsende en revideret risikovurdering, forretningsgang for kontrol med de interne kontroller, og inden seks måneder indsende dokumentation for, at der er gennemført kontrol med, at de interne kontroller er gennemført.

Påtalerne medfører ingen handlepligt for Skill on Net, idet overtrædelserne ikke længere består, da Skill on Net efterfølgende har revideret sine forretningsgange og whistleblowerordning.

Læringspunkter

Spiludbydere bør stille sig selv følgende spørgsmål på baggrund af ovenfor identificerede overtrædelser med henblik på at sikre, at de ikke kan blive misbrugt til hvidvask eller terrorfinansiering:

  • Har jeres virksomhed tilstrækkelige forretningsgange for kontrol, herunder kontrol med om de interne kontroller bliver gennemført?
  • Husker I at dokumentere de interne kontroller og kontrol med kontrollerne, som I gennemfører?
  • Har I i jeres virksomhed særskilt risikovurderet de enkelt identificerede risici, som er inddraget i jeres risikovurdering?
  • Har I foretaget en særskilt risikovurdering af alle jeres produkter og betalingsløsninger samt særskilt risikovurdere de identificerede risikofaktorer, der er forbundet hermed?
  • Lever jeres virksomheds whistleblowerordning op til lovens regler, herunder at indberetninger skal kunne foretages anonymt?